Bardzo dietetyczne ciasto

Po powrocie z chłodnego Oslo do gorącego Krakowa dopadło mnie lenistwo. Przez ostatnie dni niewiele gotowałam, a o pieczeniu czegokolwiek to już w ogóle nie było mowy. Po prostu kilka dni kulinarnego urlopu :) Dzisiaj jednak zmobilizowałam się i upiekłam bardzo dietetyczne ciasto. Przyczyną tej mojej mobilizacji były odwiedziny u Babci Teresy. Obiecałam jej kiedyś, że upiekę jej ciasto które będzie mogła zjeść, czyli takie niezbyt słodkie, odpowiednie dla osób z cukrzycą. Wykorzystałam przepis ze Smakowitego Kąska, ale odrobinę go zmodyfikowałam. Główną modyfikacją była zamiana zwykłego cukru na ksylitol, czyli cukier pozyskiwany z kory brzozy. Jedną z jego zalet jest bardzo niski indeks glikemiczny, a więc może być spożywany przez diabetyków. Ciasto wyszło bardzo smaczne, delikatnie słodkie i lekkie. Ciasto jest bardzo odchudzone i pozbawione tradycyjnego cukru. Należy jednak pamiętać, by przez diabetyków było spożywane w ograniczonych ilościach i wkomponowane w codzienną dietę. 




Spód
  • 4 płaskie łyżki otrębów owsianych
  • 180 ml jogurtu naturalnego 0% tłuszczu
  • 1 jajko
  • 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1/2 łyżeczki ksylitolu 


Warstwa budyniowa
  • 1 opakowanie budyniu śmietankowego
  • 1,5 łyżeczki ksylitolu
  • 1 i 3/4 szklanki mleka 1,5% tłuszczu


Herbaciana galaretka
  • 3 torebki dowolnej owocowej herbaty (ja użyłam malinowej)
  • 3 listki żelatyny
  • 350 ml wrzątku
  • 2 łyżeczki ksylitolu


Dodatkowo
  • kilka truskawek
  • garść borówek


Składniki na spód dokładnie ze sobą mieszamy, wlewamy do formy i pieczemy około 20 minut w 180 stopniach C., aż się zarumieni. Ja spód upiekłam w tortownicy o średnicy 16 cm. Dostałam ją kilka dni temu w prezencie, więc od razu musiałam ją wykorzystać :) Następnie gotujemy budyń według przepisu na opakowaniu, nieznacznie zmniejszając ilość mleka i cukier zastępując ksylitolem. Gorący budyń wykładamy na ostudzony spód i odstawiamy do lodówki na około godzinę. W tym czasie przygotowujemy herbacianą galaretkę: herbatę zaparzamy we wrzątku, dosładzamy ksylitolem, dodajemy namoczone wcześniej w zimnej wodzie listki żelatyny i całość dokładnie mieszamy.  Na zastygłym budyniu układamy truskawki pokrojone w plasterki i borówki, a następnie zalewamy je herbacianą galaretką. Ciasto odstawiamy na kilka godzin do lodówki, żeby galaretka dobrze stężała. 



9 komentarze:

  1. prosty i pyszny przepis :) takie lubię najbardziej :)

    OdpowiedzUsuń
  2. świetnie Ci wyszło!:)

    polecam się na przyszłość:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawe ciasto :) wygląda całkiem nie dietetycznie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ze smakiem czekam do jutra, bo jutro wypróbuję ten przepis:)
    http://mojegotowanie12.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Kiedyś nie lubiłam słodkiego,mogło dla mnie nie istnieć. A teraz ... Twoje ciasto jest warte grzechu:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeżeli ktoś nie posiada listków żelatyny, to może dodać takiej w proszku?? jeśli tak to ile?? Bardzo gorąco pozdrawiam i gratuluję takiego wspaniałego przepisu. Własnie zarz będę brała się za jego robienie :) A co do ksylitolu, to można dodać cukru, albo miodu?? Jeśli tak to ile ?? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że listki żelatyny można zastąpić taką w proszku. Jeden listek to mniej więcej jedna łyżeczka żelatyny w proszku. Ksylitol oczywiście można zastąpić cukrem lub miodem, a ich ilość najlepiej dostosować do własnych upodobań :)

      Usuń
  7. Ile taki kawałek może mieć kalorii?

    OdpowiedzUsuń

 

MAŁOPOLSKI APETYT

AGREGATORY

Durszlak.pl
Mikser Kulinarny - blogi kulinarne i wyszukiwarka przepisów

Archiwum