Bułeczki pszenne

Całą sobotę spędziliśmy w górach, wróciliśmy późnym wieczorem, a w niedzielę rano okazało się, że chleba mamy tylko tyle co na śniadanie. Nie pozostało mi więc nic innego jak upiec chleb. Miałam iść na łatwiznę i wrzucić wszystkie składniki do maszyny do pieczenia chleba, ale w ostatniej chwili wpadł mi się w oko przepis Ewy na bułeczki. Wyglądały tak smakowicie, że postanowiłam upiec je zamiast chleba. Upiekłam je tylko z mąki pszennej. Przepis okazał się rewelacyjny, a bułeczki przepyszne! Polecam je wszystkim, zarówno tym co posiadają maszynę do pieczenia chleba, jak i tym, którzy jej nie posiadają. Ja maszyną posłużyłam się do wyrobienia ciasta, a bułeczki upiekłam w piekarniku.





  • 500 g mąki pszennej 
  • 1 łyżeczka soli
  • 20 g świeżych drożdży
  • 1 jajko
  • 1/4 l letniego mleka


Jeśli wyrabiamy ciasto w maszynie do pieczenia chleba, to do pojemnika wlewamy miękko, dodajemy jajko, sól, mąkę, pokruszone drożdże i ustawiamy program do wyrabiania i rośnięcia ciasta. Natomiast jeśli wyrabiamy ciasto tradycyjnie, to wsypujemy mąkę do dużej miski, mieszamy z solą, robimy dołek, wlewamy letnie mleko, rozkruszamy drożdże, mieszamy z niewielką ilością mąki i pozostawiamy na 15-20 minut. Po tym czasie dodajemy jajko i wyrabiamy elastyczne ciasto do czasu aż będzie odchodziło od ręki. Wyrobione przykrywamy i odstawiamy do wyrośnięcia na około 1-1,5 godziny - ma podwoić swoją objętość. Gdy ciasto wyrośnie - zarówno w przypadku tradycyjnego wyrabiania jak i wyrabiania w maszynie - ciasto wyrabiamy jeszcze raz i dzielimy na kawałki. Z każdego kawałka formujemy bułeczkę i układamy na blasze wyłożonej papierem do pieczenia, nie bliżej niż 5 cm od siebie, bo bułeczki jeszcze podrosną.  Wyszło mi 10 dużych bułek. Bułki ułożone na blasze odstawiamy na 30 minut w ciepłe miejsce. Gdy wyrosną możemy je naciąć wzdłuż lub na krzyż nożem i ewentualnie posypać otrębami lub jakimiś ziarnami. Blachę z bułkami wstawiamy do gorącego piekarnika nagrzanego do temperatury 200 stopni C. i pieczemy przez około 20 minut. Bułeczki są naprawdę pyszne!





1 komentarze:

 

MAŁOPOLSKI APETYT

AGREGATORY

Durszlak.pl
Mikser Kulinarny - blogi kulinarne i wyszukiwarka przepisów

Archiwum